Metoda projektów w edukacji matematycznej

Metoda projektów w edukacji matematycznej

Praca metodą projektu tym różni się od rozwiązywania chociażby zadania problemowego, że jej temat jest znacznie obszerniejszy, bardziej złożony, wymaga często wyjścia poza szkolną przestrzeń edukacyjną i szkolną wiedzę. W pracy nad projektem uczniowie korzystają też z wiedzy z wielu dziedzin, łączą zagadnienia z wielu przedmiotów szkolnych. Projekt wymaga często działań nastawionych bardziej na zdobywanie nowej wiedzy niż na korzystanie z już posiadanej. Chcemy zatem, żeby praca tą metodą wyzwalała u uczniów większą samodzielność i uważność. Zależy nam również, o czym wspominaliśmy na początku, żeby nawyki i podejście poznawcze zachowały się w umysłach uczniów jako trwałe schematy składające się na postawy szeroko rozumianej przedsiębiorczości i zaradności, współpracy i wrażliwości, a także przenosiły się na rzeczywiste problemy występujące w środowisku bliskim dzieciom i młodzieży. Warto więc zwracać uwagę na oba aspekty działań uczniów:

poznawczy – zdobywam nową wiedzę, rozwiązuję problemy matematyczne lub z innych przedmiotów;

praktyczny – umiem działać w środowisku społecznym, komunikować się z innymi, dostrzegać i rozwiązywać codzienne problemy.

Praca tą metodą angażuje grupę uczniów do współpracy. Realizacja wspólnych celów jest nadrzędna wobec wszelkich pokus związanych z rywalizacją czy wywoływaniem i utrwalaniem grupowych animozji.